top of page
background
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייצוג בדיני תעבורה בפריסה ארצית
עורך דין תעבורה ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עו"ד תעבורה ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג בתיקי תעבורה

לקריאה נוספת

אי מתן זכות קדימה


אי מתן זכות קדימה
אי מתן זכות קדימה

אי מתן זכות קדימה היא אחת מעבירות התנועה הנפוצות והמסוכנות המתרחשות בכבישי הארץ. עבירה זו מתרחשת כאשר נהג הרכב אינו עוצר או מאט בכניסה לצומת או בהתמזגות כבישים, כאשר נדרש ממנו לעשות זאת כדי למנוע הפרעה לרכבים אחרים. חומרת העבירה משתקפת בענישה שבמקרים מסוימים, אף עשויה להוביל לפסילת רישיון הנהיגה. בכתבה הבאה, עורך דין ברוך גדע מסביר מהי עבירת אי מתן זכות קדימה וכיצד יש לפעול אם קיבלת דוח או הזמנה לדין בגין עבירה זו.


עבירת אי מתן זכות קדימה – לשון התקנה

תקנה 64(ג) לתקנות התעבורה מגדירה את עבירת אי מתן זכות קדימה:

"נוהג רכב המתקרב בכביש לצומת או להתמזגות כבישים שלפניהם מוצב תמרור המציין מתן זכות קדימה לתנועה בדרך החוצה, יאט ובמקרה הצורך יעצור את רכבו כדי לתת זכות קדימה לרכב אחר המתקרב או הנכנס לצומת או להתמזגות הכבישים מכביש אחר".

משמעות הדבר היא שכל נהג המתקרב לאזור עם שדה ראייה מוגבל או תנועה מוגברת, כגון צמתים והתמזגויות כבישים, חייב להאט ולתת זכות קדימה לרכבים החוצים.


 

עבירת אי מתן זכות קדימה – סוגי עבירות

פקודת התעבורה מגדירה מספר תתי-עבירות של אי מתן זכות קדימה, כאשר כל אחת מהעבירות שונה מבחינת הענישה. כך למשל:

 

  • אי מתן זכות קדימה להולכי רגל:

  1. אי מתן זכות להולך רגל במדרכה או במעבר חצייה: קנס של 250 ש"ח ללא נקודות.

  2. אי מתן זכות קדימה שבעקבותה לא התאפשר להולך הרגל להשלים את החצייה: קנס של 500 ש"ח ו-8 נקודות.

  3. אי מתן זכות קדימה תוך סיכון הולכי רגל במעבר חצייה: הזמנה לדין ו-10 נקודות.

 

  • אי מתן זכות קדימה לרכב:

  1. אי מתן זכות קדימה לרכב בעלייה בדרך תלולה: קנס של 250 ש"ח ללא נקודות.

  2. אי מתן זכות קדימה לרכב בצומת ללא תמרור: 6 נקודות והזמנה לדין.

  3. אי מתן זכות קדימה לרכב ביציאה מדרך עפר לדרך סלולה: הזמנה לדין ו-6 נקודות.

  4. אי מתן זכות קדימה לרכב כשהנתיב חסום: 250 ש"ח ו-6 נקודות.

 

  • אי מתן זכות קדימה לרכבי ביטחון:

  1. קנס של 250 ש"ח ו-4 נקודות.

 

  • אי מתן זכות קדימה ביציאה מחצרים (כולל יציאה מתחנות דלק):

  1. הזמנה לדין ו-6 נקודות.


מה העונש על אי מתן זכות קדימה?

העונש על עבירת אי מתן זכות קדימה משתנה בהתאם לסוג תת-העבירה שבגינה נרשם הדוח / ההזמנה לדין וכן בהתאם לעברו התעבורתי של הנהג. כפי שהוסבר, ישנם מקרים בהם הדוח יהיה מסוג ברירת משפט, במצב דברים זה על הנהג יוטל קנס הנע בין 250-500 ₪ וכן 4-8 נקודות בהתאם לסוג העבירה. במקרים שכאלה, מוטב להגיש בקשה להישפט בתוך 90 ימים ולהסתייע בעורך דין העוסק במשפט התעבורה על מנת שלא לצבור נקודות, אשר עלולות בסופו של יום להביא לשלילת רישיון הנהיגה. במקרים האחרים, אי מתן זכות קדימה יוביל את הנהג ישירות לבית המשפט. כך למשל, כאשר באי מתן זכות קדימה לרכב הנע ביציאה מחצרים, כאשר מדובר באי מתן זכות קדימה להולך רגל שחצה במעבר חציה ועוד. בעבירות מסוג זה, הענישה מחמירה יותר ועשויה להגיע לשלילת רישיון וקנסות גבוהים. כאן המקום להדגיש, שהענישה מחמירה במקרים של עבירות חוזרות או כאשר נגרם נזק או סיכון משמעותי.

 

קיבלת דוח על עבירת אי מתן זכות קדימה? זקוק לייעוץ ליווי או ייצוג משפטי בבית המשפט לתעבורה?

אי מתן זכות קדימה היא עבירת תנועה שבצדה נקודות חובה או הזמנה לדין. הבנת החוק, הפסיקה והכרת השונים בין תתי סעיפי העבירה – בכוחם להביא להקלה משמעותית בעונש ולביטול הנקודות. לכן, אם קיבלת דוח בגין עבירת אי מתן זכות קדימה, העצה החשובה ביותר היא לפנות לעורך דין תעבורה, אשר יבחן את הדוח ויסייע בגיבוש אסטרטגיית ההגנה הטובה ביותר עבורך – וזאת בכדי לשמור על רישיון הנהיגה. כמי שעוסק בתחום התעבורה זה שנים רבות, אציין כי תמיד ישנם כשלים ראייתיים בדוח. בין היתר, היעדר תיעוד מיקום השוטר, אופן תיעוד העבירה, שמירת קשר העין של השוטר עם הרכב, מצב התנועה בצומת השונים, תנאי הראות בכביש, תיעוד דברי הנהג ועוד. טיפול בדוח על ידי עורך דין המתמחה בדיני תעבורה, עשוי להביא להפחתה בענישה ובמקרים מסוימים להביא לזיכוי מכל אשמה. לכן, אם קיבלת דוח על עבירה של נסיעה נגד כיוון התנועה - פנה כעת להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981 או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר.  

Comments


-לקוחות ממליצים-
bottom of page