top of page
background
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייצוג בדיני תעבורה בפריסה ארצית
עורך דין תעבורה ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עו"ד תעבורה ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג בתיקי תעבורה

לקריאה נוספת

אי ציות לשוטר

אי ציות לשוטר
אי ציות לשוטר

עבירת אי ציות לשוטר הינה עבירת תנועה חמורה המשקפת זלזול במערכת החוק ובגורמי אכיפתו. בניגוד לעבירות תנועה רבות אחרות המוגדרות כעבירות ברירות משפט, עבירה של אי ציות לשוטר אינה מסתיימת בקנס בלבד, אלא גוררת זימון חובה למשפט בבית המשפט לתעבורה. כמו כן, עבירה זו גוררת עמה רישום של 6 נקודות תעבורה. בכתבה הבאה, עורך דין תעבורה ברוך גדע מסביר אודות עבירת אי ציות לשוטר וכיצד יש לפעול אם קיבלת הזמנת לדין בגין עבירה זו.


אי ציות לשוטר – לשון החוק

עבירת אי ציות לשוטר מוגדרת בתקנה 23 לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961. להלן לשון התקנה:

(א)  עובר דרך חייב לציית –
(1)   להוראות שנותן שוטר במדים, שוטר שהזדהה בתעודת מינוי, או אדם הנמנה עם הג"א כשהוא בתפקיד רשמי בפועל מטעם משטרת ישראל ובמדים, או שיש עליו סימן זיהוי חיצוני בולט אחר שאושר, או שוטר צבאי במדים או פקח עירוני במדים שהוא עובד רשות מקומית שהוסמך בידי מפקד מחוז או ראש אגף התנועה במשטרת ישראל לאחר שקיבל הכשרה מתאימה (בתקנה זו – פקח עירוני);
(1א) להוראות שנותן עובד במדים של רשות תימרור מקומית או מטעמה, שהוסמך לכך בידי מפקד מחוז או ראש אגף התנועה במשטרת ישראל לאחר שקיבל הכשרה מתאימה, לצורך הכוונת התנועה במקום שבו מבצעת רשות התימרור המקומית עבודת סלילה או אחזקה של כביש המצוי בתחומה;
(2)   לאותות הניתנים על ידי שוטר במדים או על ידי שוטר צבאי במדים, או על ידי פקח עירוני, או על ידי עובד חברת נתיבי ישראל בע"מ או על ידי עובד נת"א במדים.
(ב)  הציות כאמור חובה הוא אף אם ההוראה או האות הם בניגוד לתקנות או בניגוד         לתמרורים או להוראות כלליות אחרות בענין סדרי תנועה שניתנו על ידי כל רשות מוסמכת לכך.
 (ג)   תמרור נייד שהוצב בדרך על ידי שוטר יראוהו כתמרור שהוצב כדין.

חשוב לציין כי חובת הציות בדרכים אינה מוגבלת רק לשוטרים. היא חלה גם על הוראות ואותות הניתנים על ידי בעלי תפקידים נוספים, כגון פקחים עירוניים, עובדי נתיבי ישראל (נת"י) וכן שוטרים צבאיים.


מי נחשב "עובר דרך" בהקשר של אי ציות לשוטר?

המונח "עובר דרך" מוגדר בתקנה 1 לתקנות התעבורה. הוא כולל כל אדם המשתמש בדרך לצורך נסיעה, הליכה, עמידה או כל מטרה אחרת.  כלומר, החוק חל לא רק על נהגים, אלא גם על הולכי רגל, רוכבי אופניים, וכל משתמש אחר בדרך.


פירוט חובת הציות להוראות שוטר

תקנה 23(א)(1) לתקנות התעבורה מפרטת את החובה לציית להוראות הניתנות על ידי, שוטר במדים, שוטר שהזדהה בתעודת מינוי, אדם הנמנה עם הג"א בתפקיד רשמי ובמדים, שוטר צבאי במדים, פקח עירוני במדים שהוסמך כדין.


חובת הציות לאותות שוטר

כאמור, תקנה 23 מורה כי על עובר דרך לציית לאותות הניתנים על ידי שוטר וכן על ידי יתר בעלי התפקידים שהוזכרו לעיל. תקנה 24, קובעת הלכה למעשה, את האופן בו יש לבצע אותות אלה. כך למשל:

  • אות "התקדם": ינתן באמצעות הושטת זרוע או שתיהן במקביל לכיוון התנועה עם כף יד פתוחה, או שימוש באור לבן בזמן תאורה.

  • אות "עמוד": ינתן באמצעות הרמת היד עם כף יד פתוחה לכיוון התנועה או באמצעות סימון באור אדום בזמן תאורה, או הרמת היד או הידיים אופקית לצדדים עם כף יד פתוחה לכיוון התנועה.

חשוב לציין כי האות מחייב גם אם ניתן בצורה לא מדויקת, כל עוד לא היה ספק סביר לגבי משמעותו.


האם החוק מחייב גם כאשר השוטר לא על מדים?

התשובה לכך חיובית, אך בתנאי שהשוטר הזדהה באמצעות תעודת מינוי. במילים אחרות, חובת הציות לשוטר חלה כאשר השוטר על מדים או כאשר השוטר הזדהה באמצעות תעודת מינוי.


מה העונש על עבירת אי ציות לשוטר?

עבירה של אי ציות לשוטר גוררת עמה צבירה של 6 נקודות תעבורה. מלבד זאת, לא מדובר בעבירה מסוג ברירת קנס, אלא בהזמנה לדין. כאן המקום לציין, כי כאשר הנהג מוזמן לדיון, אזי ככל שיורשע בית המשפט רשאי להשית על הנהג קנס כספי וכן פסילת רישיון נהיגה. במקרים קיצוניים וחמורים יותר, ייתכן אף עונש של מאסר / עבודות שירות.


איך להתמודד עם עבירה של אי ציות לשוטר?

העצה הראשונה והחשובה ביותר היא לפנות לעורך דין תעבורה מנוסה. ביכולתו של עורך דין תעבורה לאתר כשלים בחומרי החקירה, למשל:

  1. אי בהירות ההוראה: טענה כי הוראת השוטר לא הייתה ברורה וחד משמעית, ולכן לא ניתן היה להבין ולציית לה.

  2. הוראה מסוכנת: טענה כי ההוראה הייתה מסוכנת לביצוע בשל נסיבות שהשוטר לא היה מודע להן.

  3. חוסר זיהוי: טענה כי השוטר לא היה במדים או לא הזדהה כנדרש.

  4. טעות בזיהוי: טענה כי חלה טעות בזיהוי הנאשם כמבצע העבירה.


קיבלת זימון לבית משפט בגין עבירת אי ציות לשוטר? כעת הזמן לפנות לעורך דין תעבורה מנוסה

אם קיבלת הזמנה לדין בגין עבירה שעניינה אי ציות לשוטר, אין להקל בכך ראש ויש לפנות באופן מיידי לעורך דין העוסק בדיני תעבורה. זכור! עבירה של אי ציות לשוטר עלולה להוביל לפסילה ממושכת ואף להטלת קנסות גבוהים על ידי בית המשפט, וזאת לאור חומרת העבירה. עורך דין תעבורה מנוסה, ינתח את נסיבות המקרה ויפעל כבר מתחילת המשפט בגיבוש אסטרטגיית ההגנה הטובה ביותר כך שמצבך המשפטי ישתפר באופן משמעותי. קיבלת הזמנה לבית משפט על עבירת אי ציות לשוטר? זקוק לייעוץ או ייצוג משפטי?  פנה כעת להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981 או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר. 

Comments


-לקוחות ממליצים-
bottom of page