top of page
background
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייצוג בדיני תעבורה בפריסה ארצית
עורך דין תעבורה ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עו"ד תעבורה ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג בתיקי תעבורה

לקריאה נוספת

אי עצירה בתמרור עצור


תמרור עצור
תמרור עצור

אי עצירה בתמרור עצור היא אחת העבירות הנפוצות והמסוכנות ביותר בכבישי ישראל. למרות שתמרור עצור מוכר לכולנו עוד משחר ילדותנו וחרף העובדה שרבים מודעים לחשיבות העצירה בתמרור זה, עדיין ישנם נהגים רבים שאינם מקפידים על כך, במקרה הטוב בשוגג ובמקרה הרע במודע. בכתבה הבאה, עורך דין תעבורה ברוך גדע סוקר כל מה שחשוב לדעת על עבירת אי עצירה בתמרור עצור: מהי עבירה זו, מה העונש בצדה וכיצד יש לפעול אם קיבלת דוח או הזמנה לבית המשפט לתעבורה על אי עצירה בתמרור עצור.


אי עצירה בתמרור עצור – לשון החוק

עבירת אי עצירה בתמרור עצור מעוגנת בתקנה 64 (ד) לתקנות התעבורה, הקובעת כדלקמן:

"נוהג רכב המתקרב לצומת שלפניו מוצב תמרור המציין חובה לעצור, יעצור במקום שיוכל לראות את התנועה בדרך החוצה, ואם סומן קו עצירה – לפני קו העצירה, ויתן את זכות הקדימה לרכב אחר המתקרב או הנכנס לצומת מכביש אחר".

 

הנה כי כן, עבירת אי עצירה בתמרור עצור מתרחשת כאשר נהג אינו עוצר את רכבו באופן מוחלט בהגיעו לתמרור עצור. חשוב להדגיש: האטה או האטה משמעותית אינן מספיקות, שכן על פי החוק והפסיקה נדרשת עצירה מלאה.


למה תמרור עצור חשוב כל כך?


  1. בטיחות בצמתים מסוכנים: תמרורי עצור ממוקמים בצמתים בעלי שדה ראייה מוגבל, במיוחד בשכונות מגורים.

  2. הכוונת תנועה: משמשים כחלופה לרמזורים בצמתים מסוימים.

  3. מניעת תאונות: עצירה מלאה מאפשרת לנהג לסרוק את הסביבה ולהימנע מתאונות אפשריות.


מה העונש על אי עצירה בתמרור עצור

חומרת הענישה משתנה בהתאם לנסיבות המקרה. כך למשל, אי עצירה בלא מתן זכות קדימה לרכב חולף, אינה דומה לאי עצירה כאשר ניתנה זכות קדימה לרכב חולף או כאשר לא מעורב רכב שלזכותו זכות הקדימה. על כל פנים, הענישה היא כדלקמן:


  1. עבירה ללא סיכון: קנס של 250 ₪ ו-4 נקודות תעבורה. 

  2.  עבירה עם סיכון (כאשר הנהג לא נתן זכות קדימה למשל) או שגרמה לנזק: קנסות גבוהים יותר, פסילת רישיון.

 

במקרה השני, מומלץ לפנות לעורך דין תעבורה שכן קיים סיכוי שרישיונכם ייפסל ל-30 ימים (פסילה מנהלית) ושבית המשפט יגזור עליכם ענישה בדמות שלילת רישיון.חשוב להבין את ההבדל בין שני התמרורים הללו. בעוד שתמרור עצור מחייב עצירה מלאה בכל מקרה, גם אם הצומת ריק, תמרור מתן זכות קדימה מחייב האטה ומתן זכות קדימה, אך לא בהכרח עצירה מלאה.


מה העונש על תאונת דרכים בעקבות אי עצירה בתמרור עצור?

העונש על אי ציות לתמרור עצור אשר הוביל לתאונת דרכים שונה לחלוטין מאי עצירה ללא מתן זכות קדימה ולבטח לעבירה הקלאסית של אי עצירה. כאשר נהג מעורב בתאונת דרכים שכזו, בתחילה, הנהג ייפסל מנהלית למשך 60 ימים, לאחר מכן יובא לחקירה ובהמשך יוגש נגדו כתב אישום בבית המשפט לתעבורה. חשוב להדגיש, כי במקרים של תאונות קטלניות אשר בהן קופחו חיי אדם, אזי הפסילה המנהלית תהא למשך 90 ימים ולאחר מכן יובא הנהג לחקירה, לעתים אף ייעצר ויוגש נגדו כתב אישום לבית המשפט. על כל פנים, ככל שאדם יורשע בבית המשפט בגין עבירת אי ציות לתמרור עצור אשר בעקבותיה נגרמה תאונת דרכים, בית המשפט רשאי לגזור עליו שלילה ממושכת, קנס משמעותי, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי ובמקרים חמורים יותר – עבודות שירות ואף מאסר בפועל.


מה ההבדל בין תמרור עצור לתמרור מתן זכות קדימה

חשוב להבין את ההבדל בין שני התמרורים הללו. בעוד שתמרור עצור מחייב עצירה מלאה בכל מקרה, גם אם הצומת ריק, תמרור מתן זכות קדימה מחייב האטה ומתן זכות קדימה, אך לא בהכרח עצירה מלאה.


כיצד משטרת ישראל אוכפת את העבירה?

משטרת ישראל אוכפת עבירה זו בעיקר באמצעות מארבים משטרתיים בצמתיים עירוניים, ניידות גלויות וסמויות וכן שוטרים הממוקמים בנקודות עם שדה ראייה ישיר לנקודת העצירה.


כיצד לנהוג בצומת עם תמרור עצור?

בהגיעכם לצומת עם תמרור עצור, חשוב להבין את הוראות החוק ולפעול בהתאם כאשר אתם מתקרבים לתמרור, עצרו בקו העצירה הלבן המסומן על הכביש ואם אין קו כזה, בחרו מקום עצירה המאפשר ראות טובה של התנועה החוצה שימו לב למיקום התמרור, כאשר הוא בצד ימין הוא חל על כל הנתיבים, אך אם הוא ממוקם בצד שמאל הוא חל רק על פנייה שמאלה חשוב להפעיל שיקול דעת מעבר לציות הפשוט לתמרור, למשל להיזהר מרכבים שעלולים שלא לכבד את זכות הקדימה שלכם במקרה של ראות מוגבלת, יתכן שתצטרכו להתקדם בזהירות עד לנקודה המאפשרת שדה ראייה טוב יותר זכרו תמיד כי בטיחות קודמת לזכות קדימה, ולכן הישארו ערניים ומוכנים להגיב למצבים בלתי צפויים בכביש בכל מקרה, הקפידו לנהוג בזהירות ובהתאם לתנאי הדרך והתנועה הסובבת אתכם


חשיבות איכות המשפטי בכל הנוגע לעבירת אי עצירה בתמרור עצור

כפי שהוסבר, עבירת אי עצירה בתמרור עצור היא עבירה חמורה שעלולה לסכן חיים. במקרה שקיבלת דוח ברירת משפט בגין עבירת אי ציות לתמרור עצור, אזי לרשותכם 90 ימים אשר במסגרתם עליכם לקבל החלטה: האם לשלם את הדוח, להגיש בקשה לביטול הדוח או להגיש בקשה להישפט. ככל שבחרתם באפשרות האחרונה, אזי קיימת חשיבות מכרעת בבחירת עורך דין תעבורה מנוסה על מנת שייצגכם בהליך זה. כמו כן, אם קיבלתם הזמנה לבית המשפט לתעבורה בגין אי עצירה בתמרור עצור, הרי שייצוג על ידי עורך דין מומחה בדיני תעבורה הינה קריטית עבורכם. עורך דין תעבורה מיומן יגבש עבורכם אסטרטגיית הגנה, יאתר כשלים בעבודת משטרה ובכך יביא לביטול הנקודות והקלה בעונש שייגזר עליכם. קיבלתם דוח על אי עצירה בתמרור עצור? קיבלתם הזמנה לדין בגין עבירה זו? צרו קשר ישיר עם עו"ד ברוך גדע במספר 055-6601981  או השאירו פרטים ונחזור אלייכם תוך זמן קצר. 


Comments


-לקוחות ממליצים-
bottom of page