top of page
background
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייצוג בדיני תעבורה בפריסה ארצית
עורך דין תעבורה ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עו"ד תעבורה ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג בתיקי תעבורה

לקריאה נוספת

התיישנות עבירות תנועה


התיישנות עבירות תנועה
התיישנות עבירות תנועה

עבירות תנועה הן חלק בלתי נפרד מחיי היומיום של נהגים בישראל. גם הנהגים הזהירים ביותר עלולים למצוא את עצמם מבצעים עבירת תעבורה, לעתים אף מבלי לשים לב. אולם, חשוב לדעת כי לכל עבירת תנועה יש "תאריך תפוגה" - תקופת התיישנות. כאשר תקופת ההתיישנות חלפה, אזי ניתן יהיה להביא לביטולו של הדוח – אפילו אם בוצעה עבירה. בכתבה הבאה, עו"ד תעבורה ברוך גדע מסביר כל מה שחשוב לדעת בנושא התיישנות עבירות תנועה ומספק מידע חיוני שכל נהג צריך לדעת.


התיישנות עבירות תנועה – מהי?

התיישנות עבירות תנועה היא תקופת זמן מוגדרת המתחילה מרגע ביצוע העבירה, אשר בסיומה לא ניתן יותר להגיש כתב אישום או לפתוח בהליך משפטי נגד הנהג. עיקרון זה נועד להגן על זכויות האדם ולמנוע מצב בו אדם יכול להיות מועמד לדין על עבירה שביצע לפני שנים רבות. חשוב לציין, כי לעתים, נהגים מקבלים דוחות תנועה אף על פי שחלפה תקופת ההתיישנות, ולכן יש צורך לבדוק היטב את תאריך ביצוע העבירה ובמידת הצורך להגיש בקשה להישפט ולהעלות טענה זו בבית המשפט.

 

איך מעלים טענת התיישנות?

טענת התיישנות הינה טענה מקדמית המעוגנת בסעיף 149(8) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב-1982. למרות שהשם "טענה מקדמית" מרמז כי יש לטעון טענה זו בהזדמנות הראשונה, ניתן להעלות טענה זו בכל שלב משלבי המשפט, אולם רצוי לעשות זאת בהקדם. כאן המקום לציין, כי קבלת טענת התיישנות בכל הנוגע לדוח תעבורה ובכלל – משמעותה ביטול כתב האישום / ההליך המשפטי כולו.


סוגי עבירות תנועה ותקופת ההתיישנות שלהן:

על עבירות תנועה בכלל ודיני התעבורה בפרט חלים הוראות סדר הדין הפלילי. בהתאם, ועל מנת להבין מהי תקופת ההתיישנות של כל עבירה, יש להכיר סיווג העבירות. בעולם התעבורה וכן בעולם הפלילי, העבירות מחולקות לשלוש קטגוריות, כאשר ההבחנה ביניהן תלויה בעונש הקבוע בצדה. אלה סוגי העבירות לפי חומרתן:

  • "פשע" - עבירה שנקבע לה עונש חמור ממאסר לתקופה של שלוש שנים;

  • "עוון" - עבירה שנקבע לה עונש מאסר לתקופה העולה על שלושה חודשים ושאינה עולה על שלוש שנים; ואם העונש הוא קנס בלבד - קנס העולה על שיעור הקנס שניתן להטיל בשל עבירה שעונשה הוא קנס שלא נקבע לו סכום;

  • "חטא" - עבירה שנקבע לה עונש מאסר לתקופה שאינה עולה על שלושה חודשים, ואם העונש הוא קנס בלבד - קנס שאינו עולה על שיעור הקנס שניתן להטיל בשל עבירה שעונשה הוא קנס שלא נקבע לו סכום.

 

חוק סדר הדין הפלילי קובע כי לא ניתן להעמיד לדין אדם בגין עבירה שהתיישנה. חוק העונשין מסווג את העבירות לשלוש רמות חומרה: חטא, עוון ופשע. להלן פירוט תקופות ההתיישנות בהתאם לסוג העבירה:

 

  • פשע חמור במיוחד (עונש מוות או מאסר עולם): 30 שנים.

  • פשע חמור המופיע בתוספת לחוק (מאסר מעל 7 שנים): 15 שנים

   דוגמאות: המתה באחריות מופחתת, בגידה, עבירות חמורות כלפי קטינים, עבירות מין חמורות, סחר בבני אדם, טרור

  • פשע אחר (מאסר מעל 3 שנים): 10 שנים

  • עוון (מאסר עד 3 שנים): 5 שנים

  • חטא (מאסר עד 3 חודשים): שנה אחת

 

חשוב לזכור כי תקופת ההתיישנות מתחילה מיום ביצוע העבירה. הבנת מסגרת זמנים זו חיונית הן לרשויות האכיפה ובעיקר לנהגים. על כל פנים, מרבית עבירות התעבורה הנן עבירות שבצדן קנס בלבד, לפיכך, ניתן לומר באופן גורף כי תקופת ההתיישנות על עבירות תעבורה הינה שנה.


התיישנות דוח מצלמת מהירות

חשוב להדגיש כי בכל הנוגע לעבירות קנס מיוחדות, ישנן הוראות חוק נפרדות. כך למשל:

   - תקופת התיישנות: 4 חודשים

  • עבירות שבוצעו על ידי אדם שאינו בעל הרכב:

   - תקופת התיישנות: שנה אחת

  • עבירות עם דו"ח תנועה, כאשר בעל הרכב מוכיח שלא הוא ביצע את העבירה:

   - תקופת התיישנות: שנתיים


הודעה על ביצוע עבירת תעבורה:

סעיף 239א' לחוק סדר הדין הפלילי קובע כי תקופת ההתיישנות היא שנה מיום ביצוע העבירה, כאשר בתום תקופה זו – לא ניתן להגיש כתב אישום או להזמין את הנהג למשפט. חשוב להדגיש כי הסעיף חל גם על עבירות שלא גרמו לתאונות דרכים או נזק לרכוש. להלן לשון החוק:


(א) עברה שנה מיום שבוצעה עבירה לפי פקודת התעבורה או לפי התקנות לפיה, או לפי פקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], תש"ל-1970, שלא גרמה לתאונת דרכים שבה נפגע אדם או ניזוק רכוש, לא יוגש עליה כתב אישום ולא תומצא בעניניה הזמנה למשפט לפי תקנה 38 לתקנות סדר הדין הפלילי, תשל"ד-1974, אלא אם כן, תוך אותה תקופה, הוזמן החשוד בביצוע העבירה לחקירה, או נשלחה לו הודעה על ביצוע העבירה; אולם, אם הוכיח בעל הרכב החשוד בעבירה כי לא חלה עליו אחריות לעבירה לפי סעיף 27ב לפקודת התעבורה, ניתן להגיש כתב אישום ולהמציא הזמנה למשפט למי שנהג ברכב, אם לא עברו שנתיים מיום ביצוע העבירה.
(ב)  היתה העבירה כאמור בסעיף קטן (א) עבירה שהחשד לביצועה מבוסס על צילום רכב כאמור בסעיף 27א לפקודת התעבורה, לא יוגש עליה כתב אישום ולא תומצא בענינה הזמנה למשפט, אלא אם כן הוזמן החשוד בביצוע העבירה לחקירה או נשלחה לו הודעה על ביצוע העבירה בתוך התקופות כמפורט בסעיף 225א(א1)(1) או (2) או התקיים האמור בסעיף קטן (א2).

סייגים להתיישנות עבירות תעבורה

חשוב להדגיש כי אם נשלחה לנהג הודעה על ביצוע העבירה בתוך תקופת ההתיישנות, אזי תקופת ההתיישנות נעצרת ולא מן הנמנע שמועד המשפט יתקיים אף בחלוף יותר משנה ממועד ביצוע העבירה.


קיבלת דוח תנועה וברצונכם לדעת אם תקופת ההתיישנות הסתיימה?

נושא ההתיישנות בעבירות תנועה עשוי להיות מורכב. הבנת הדקויות וכן הוראות החוק והפסיקה – היא שתכריע את גורל התיק. חשוב להדגיש כי קבלת טענת התיישנות תביא לבסוף לביטול ההליך נגדכם בבית המשפט, לכן קיימת חשיבות מכרעת בבחירת עורך דין תעבורה מנוסה שיבחן את הנושא בעין מקצועית. אם קיבלת דוח תנועה וברצונכם לדעת אם תקופת ההתיישנות חלה בעניינו, צרו קשר ישיר עם עו"ד ברוך גדע במספר 055-6601981 או השאירו פרטים ונחזור אליכם תוך זמן קצר. 

 



Commentaires


-לקוחות ממליצים-
bottom of page