top of page
background
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייצוג בדיני תעבורה בפריסה ארצית
עורך דין תעבורה ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עו"ד תעבורה ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג בתיקי תעבורה

לקריאה נוספת

מיזם שומרי הדרך


דוח שומרי הדרך
דוח שומרי הדרך

 

מיזם "שומרי הדרך" הוא מיזם שהוקם מתוך שאיפה לחולל מהפכה בתרבות הנהיגה הישראלית. המיזם מגייס את כוחו של הציבור במאבק לבטיחות בדרכים. במסגרת המיזם, אזרחים מתנדבים ממלאים תפקיד בזיהוי ותיעוד של עבירות תנועה.

המתנדבים, המצוידים באפליקציה ייעודית בטלפונים, מתעדים עבירות תנועה מסכנות חיים שהם עדים להן בכבישים.

לאחר שנאסף, החומר המתועד עובר תהליך סינון וניתוח ראשוני. עבירות התנועה החמורות ביותר, אלו שמסכנות חיים באופן ממשי, מועברות להמשך טיפול על ידי משטרת ישראל. בכך, המיזם מספק למשטרה כלי נוסף ורב עוצמה באכיפת חוקי התנועה ובמאבק בתאונות הדרכים. בכתבה זו, עורך דין תעבורה ברוך גדע מסביר כל מה שחשוב לדעת על מיזם שומרי הדרך.


 

מי יכול לקחת חלק במיזם שומרי הדרך?

בכדי שאדם יוכל להתנדב במיזם, עליו להיות מעל גיל 30, בעל רישיון נהיגה ללא עבר תעבורתי משמעותי בעל טלפון נייד לצורך התקנת האפליקציה. כמו כן משתמשי דרך בעלי רישיון נהיגה לאופנוע אינם מאושרים.


אילו עבירות נאכפות על ידי מתנדבי מיזם שומרי הדרך?

העבירות המרכזיות הנאכפות על ידי שומרי הדרך הן עבירות המסכנות חיים. למשל:

  • עקיפה על קו הפרדה רצוף: מהלך מסוכן זה מעמיד בסכנה הן את הנהג העוקף והן את הנהגים בנתיב הנגדי.

  • עקיפה כאשר הדרך אינה פנויה: פעולה זו עלולה להוביל להתנגשות חזיתית קטלנית.

  • אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חצייה: עבירה המסכנת את חייהם של הולכי הרגל, שהם המשתמשים הפגיעים ביותר בכביש.

 

בנוסף לעבירות אלו, המתנדבים מתעדים גם עבירות אחרות שיש בהן פוטנציאל לסיכון חיים, כגון:


תהליך הדיווח והטיפול בעבירות שתועדו על ידי שומרי הדרך

כאשר מתנדב מתעד עבירת תנועה, התיעוד עובר למרכז בקרה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. שם הוא נבחן ומסווג לפי חומרת העבירה. עבירות חמורות מועברות לטיפול המשטרה, שמחליטה על המשך הטיפול - הגשת דו"ח או העמדה לדין. חשוב לציין כי לא כל תיעוד מוביל בהכרח לענישה, אלא הדבר תלוי בהיבטים ראייתיים.

 

התיישנות עבירות שתועדו על ידי שומרי הדרך

סוגיית ההתיישנות בעבירות שתועדו על ידי מתנדבי "שומרי הדרך" היא נושא שנוי במחלוקת. בעוד שהמחוקק קבע כי על המשטרה לשלוח דו"ח על עבירות תעבורה המתועדות בצילום תוך 4 חודשים ממועד ביצוע העבירה, בתי המשפט קבעו אחרת. כך למשל, נקבע בעפ"ת (י-ם) 40062-01-19 מדינת ישראל נ' אלעזר זמל:

 

  • "העובדה שסרטון שצולם ע"י שומר דרך נבחן ע"י שוטר קודם הגשתו, אינה מלמדת כי החשד לביצוע העבירה המתועדת בו "מבוסס על צילום"."

קביעה זו אושרה גם בפסק דין נוסף: עפת (ב"ש) 5160-01-19 מדינת ישראל נ' אברגיל חיים.

 

משמעות הדבר היא שבמקרה של תיעוד על ידי מתנדבי "שומרי הדרך", המשטרה רשאית לשלוח את הדו"ח לנהג תוך שנה מיום ביצוע העבירה, ולא תוך 4 חודשים כפי שנקבע לגבי עבירות המתועדות בצילום רגיל.


היבטים משפטיים נוספים

קבלת דו"ח או הזמנה לדין בעקבות תיעוד של מתנדב במיזם אינה בהכרח סוף פסוק. ישנן אפשרויות משפטיות לערער על התיעוד או על ההחלטה:

 

  1. ערעור על איכות התיעוד וזיהוי הרכב

  2. טענות לגבי נסיבות העבירה

  3. בחינת חוקיות התיעוד והשימוש בו

 

עורך דין המתמחה בדיני תעבורה יכול לסייע בהצגת טענות משפטיות רלוונטיות ולעיתים אף להביא לזיכוי או הפחתה בעונש.

 

יתרונות וחסרונות של המיזם

המיזם מציע יתרונות משמעותיים כמו הגברת הבטיחות בדרכים, יצירת הרתעה אפקטיבית והרחבת יכולות האכיפה של המשטרה. מנגד, ישנם חסרונות כמו חשש לפגיעה בפרטיות, אפשרות לטעויות בתיעוד ובזיהוי, ועומס על מערכת המשפט.


כמה מילים לקראת סיום...

מיזם שומרי הדרך מהווה ניסיון חדשני לשפר את הבטיחות בדרכים באמצעות שיתוף פעולה בין אזרחים לרשויות. המיזם מעלה שאלות חשובות לגבי האיזון בין בטיחות לפרטיות, ומדגיש את חשיבות ההגנה המשפטית על זכויות הנהגים. יתרה מכך, קיימת ביקורת על המיזם בכך שהמשטרה היא זו שצריכה לבצע את פעולת האכיפה ולא האזרח. על כל פנים, נכון למועד כתיבת שורות אלה, מיזם שומרי הדרך, עומד בפני סגירה בשל עיכובים בהעברת תקציבים.

 

 

 קיבלתם דוח או הזמנה לדין בגין עבירת תנועה שתועדה על ידי שומר דרך? יש מה לעשות

אם קיבלת דוח או הזמנה לדין בגין עבירת תנועה שתועדה על ידי שומר דרך, באפשרותכם לשלם את הדוח, להגיש בקשה להמירו באזהרה / ביטול או להגיש בקשה להישפט. בשל שיטת הניקוד, מומלץ מאוד להגיש בקשה להישפט ולהיות מיוצג בבית המשפט לתעבורה על ידי עורך דין תעבורה מנוסה. ביכולתו של עורך דין הועסק בתעבורה לאתר כשלים ראייתיים בדוח, להבין כיצד העבירה טופלה והאם תועדה והועברה כנדרש ובכך – להביא לביטול הנקודות. לכל שאלה הקשורה בדוח על נסיעה על מדרכה ודוחות תנועה בכלל, משרדנו זמין לרשותכם במספר 055-6601981 או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.  

Comments


-לקוחות ממליצים-
bottom of page