top of page
background
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייצוג בדיני תעבורה בפריסה ארצית
עורך דין תעבורה ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עו"ד תעבורה ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג בתיקי תעבורה

לקריאה נוספת

נהיגה ללא רישיון על ידי קטין


נהיגה ללא רישיון בקרב קטינים
נהיגה ללא רישיון בקרב קטינים

בשנים האחרונות, תופעת הנהיגה ללא רישיון בקרב קטינים ובני נוער הפכה לבעיה מדאיגה ומשמעותית. מקרים של נהיגה ללא רישיון על ידי קטינים, שכיחים במיוחד בישובים, מושבים וקיבוצים, שם בני נוער עלולים להתפתות ל"סיבוב קצר" ברכב של ההורים. אולם תופעה זו נפוצה גם בערים הגדולות. נהיגה ללא רישיון על ידי קטין, הינה עבירה חמורה המסכנת לא רק את הקטין ויושבי הרכב, אלא גם את שאר משתמשי הדרך. בכתבה הבאה, עורך דין תעבורה ברוך גדע מסביר כל מה שחשוב לדעת על העבירה.

 

נהיגה ללא רישיון קטין – מהן הסכנות?

נהיגה ללא רישיון על ידי קטין טומנת בחובה סכנות רבות ומשמעותיות. ראשית, הסיכון הבטיחותי המיידי. נהג לא מיומן, ללא הכשרה מתאימה, מסכן את עצמו ואת משתמשי הדרך האחרים. חוסר הניסיון והידע עלול להוביל לתאונות קשות, לעתים אף קטלניות.

שנית, מעבר לסכנה הפיזית, ישנן השלכות משפטיות חמורות. עבירה זו נחשבת לאחת החמורות בפקודת התעבורה, והענישה עליה יכולה להיות קשה ומשמעותית, גם כשמדובר בקטינים. הרשעה בעבירה זו עלולה להשפיע על עתידו של הקטין, לפגוע באפשרויות התעסוקה והלימודים שלו, ואף להשפיע על שירותו הצבאי, כפי שיפורט בהמשך.

 

מה קובע החוק בנוגע לנהיגה ללא רישיון על ידי קטינים

פקודת התעבורה מתייחסת בחומרה רבה לנהיגה ללא רישיון. סעיף 10(א) לפקודה קובע במפורש כי אסור לאדם לנהוג ברכב ללא רישיון נהיגה תקף. חשוב לציין, כי החוק לא מבחין בין נהיגה לטווח קצר או ארוך - כל נהיגה ללא רישיון, אפילו ל"סיבוב" קצר, מהווה עבירה על החוק.

כמו כן, סעיף 10(ב) לפקודה מרחיב את האחריות גם למי שמאפשר את הנהיגה הלא חוקית. הסעיף קובע כי גם מי שמתיר לאדם ללא רישיון לנהוג ברכבו מבצע עבירה. סעיף זה רלוונטי במקרים שבהם הורים או חברים מאפשרים לקטין לנהוג ברכבם. כאן המקום להדגיש כי על מנת להרשיע אדם בסעיף זה, אזי התביעה מחויבת להוכיח מעל לכל ספק סביר כי אותו אדם היה מודע לכך כי בוצע שימוש ברכבו על ידי אחר שאינו מורשה לנהוג ברכב.

 

נהיגה ללא רישיון על ידי קטינים - הליך משפטי ייחודי

כאשר קטין נתפס נוהג ללא רישיון, ההליך המשפטי שונה מזה של בגיר. ראשית, בהתאם לסעיף 45ב לחוק הנוער, קטין שנהג ללא רישיון יישפט בבית המשפט לנוער ולא בבית המשפט לתעבורה. זה מבטיח כי השופטים המטפלים בתיק יהיו בעלי הכשרה מיוחדת בטיפול בקטינים עוברי חוק.

אחד ההיבטים החשובים בהליך המשפטי של קטינים הוא חובת התסקיר. לפני מתן גזר הדין, בית המשפט חייב לקבל תסקיר משירות המבחן לנוער. תסקיר זה מספק לבית המשפט תמונה מקיפה על מצבו של הקטין, הרקע שלו, ונסיבות ביצוע העבירה. התסקיר גם כולל המלצות לגבי דרכי הטיפול המתאימות.

 

מה העונש על נהיגה ללא רישיון נהיגה על ידי קטין?

סעיף 38 לפקודה עוסק בענישה, וקובע כי במקרה של הרשעה בנהיגה ללא רישיון, בית המשפט חייב לפסול את הנאשם מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה שלא תפחת משלושה חודשים. זוהי תקופת המינימום, ובמקרים חמורים יותר, תקופת הפסילה יכולה להיות ארוכה בהרבה.

כאשר מדובר בקטינים, המצב המשפטי מורכב עוד יותר. לצד האמור בפקודת התעבורה, חל גם חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971. חוק זה מספק מסגרת ייחודית לטיפול בקטינים שעברו על החוק, ומדגיש את חשיבות השיקום והטיפול לצד הענישה.

למרות שהחוק מאפשר עונשי מאסר חמורים לעבירה זו (עד שנתיים מאסר), בתי המשפט נוטים להימנע מהטלת עונשי מאסר על קטינים, אלא במקרים חריגים ביותר. עם זאת, הענישה משמעותית:

 

  1. פסילת רישיון: כאמור, החוק מחייב פסילה של לפחות שלושה חודשים. במקרה של קטין, זה יכול להתבטא בעיכוב בקבלת רישיון הנהיגה.

  2. קנסות כספיים: בית המשפט יכול להטיל קנסות משמעותיים, שבדרך כלל יוטלו על ההורים.

  3. צו מבחן: הקטין יכול להיות מושם תחת פיקוח של שירות המבחן לתקופה מסוימת.

  4. שירות לתועלת הציבור: בית המשפט יכול לחייב את הקטין לבצע שעות של עבודה קהילתית.

  5. חינוך והסברה: הקטין יכול להיות מחויב להשתתף בתוכניות המיועדות להעלות את המודעות לבטיחות בדרכים.

 

השלכות ארוכות טווח

מעבר לעונשים המיידיים, נהיגה ללא רישיון על ידי קטין עלולה להוביל להשלכות ארוכות טווח משמעותיות. הרשעה פלילית, גם אם היא בבית משפט לנוער, יכולה להשפיע על מהלך חייו של הקטין בעתיד. היא עלולה:

• למנוע מהקטין להתגייס ליחידות מסוימות בצבא

• להקשות על קבלה למשרות מסוימות, במיוחד בתחום התחבורה או הביטחון

• להשפיע על אפשרויות לימודים עתידיות

• לעכב או למנוע קבלת רישיון נהיגה בעתיד

 

 

ילדכם נתפס נוהג ללא רישיון? זקוקים לייעוץ, ליווי או ייצוג מעורך דין תעבורה מנוסה?

נהיגה ללא רישיון על ידי קטינים נחשבת לעבירה חמורה ובעלת השלכות מרחיקות לכת. תופעה זו מציבה בסכנה ממשית את חייהם של הנהגים הצעירים, הנוסעים עימם, ומשתמשי הדרך האחרים. מעבר לסיכון המיידי, ההשלכות המשפטיות והחברתיות של מעשה זה עלולות להטיל צל כבד על עתידו של הקטין לשנים ארוכות. במקרה שקטין נתפס נוהג ללא רישיון, חשוב לפעול במהירות ובאחריות. ראשית, יש להנחות את הקטין לשמור על זכות השתיקה ולהימנע ממתן הודאות או הסברים לשוטרים, שכן כל דבר שייאמר עלול לשמש כראיה בבית המשפט – עד לשיחה של הקטין עם עורך הדין. שנית, מומלץ בחום לפנות לייעוץ משפטי מקצועי בהקדם האפשרי. עורך דין המתמחה בדיני תעבורה יכול לסייע משמעותית בניהול התיק והקלה בעונש. בנוסף, חשוב מאוד לשתף פעולה באופן מלא עם שירות המבחן. יש להתייחס ברצינות רבה לפגישות עם קצין המבחן ולספק תמונה מקיפה ואמינה של נסיבות הקטין והאירוע. מידע זה יכול להיות קריטי בהשפעתו על החלטת בית המשפט.

אם ילדכם נתפס נוהג ללא רישיון, צרו עמנו קשר כעת. משרדנו מתחייב להקדיש את כל המשאבים העומדים לרשותו על מנת לשמור על זכויותיו של ילדכם ולדאוג לכך שלא תיפגענה. במקרי חירום, ניתן ליצור קשר עם עו"ד ברוך גדע 24 שעות ביממה, שישה ימים בשבוע (לא בשבת) במספר 055-6601981 או השאירו פניה ונחזור אליכם תוך זמן קצר.

 

Comments


-לקוחות ממליצים-
bottom of page