top of page
background
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייצוג בדיני תעבורה בפריסה ארצית
עורך דין תעבורה ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עו"ד תעבורה ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג בתיקי תעבורה

לקריאה נוספת

נהיגה תחת השפעת סמים


נהיגה תחת השפעת סמים
נהיגה תחת השפעת סמים

נהיגה תחת השפעת סמים או לאחר צריכת סמים מסוכנים היא תופעה מסכנת חיים, המשפיעה באופן משמעותי על תודעתו של הנהג ועל תפיסתו החושית. מעבר לסיכון לתאונות דרכים קטלניות, הרשעה בגין נהיגה בהשפעת חומרים משני תודעה עלולה להוביל לעונשים חמורים, כולל שלילת רישיון נהיגה לתקופה מינימלית של שנתיים ובמקרים חמורים אף לעונש מאסר בפועל או עבודות שירות. חשוב להדגיש כי גם אם לא עליתם על ההגה מיד לאחר צריכת הסם, אפילו כמויות מזעריות בדמכם מעמידות אתכם בסכנת שלילת רישיון. בכתבה הבאה, עורך דין ברוך גדע מסביר כל מה שצריך לדעת על נהיגה תחת השפעת סמים.


נהיגה תחת השפעת סמים – מה נחשב לסם?

בטרם נסביר אודות יסודותיה של עבירת נהיגה תחת השפעת סמים, רצוי להבהיר מה נחשב מבחינה חוקית לסם מסוכן. סעיף 1 לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973, מגדיר זאת כך:

"סם מסוכן" – חומר מן המפורטים בתוספת הראשונה לרבות כל מלח שלו, וכן כל תכשיר, תרכובת, תערובת או תמיסה של חומר כאמור ומלחיהם;

בתוספת הראשונה לחוק, קיימת רשימה מקיפה של למעלה ממאה סמים מסוכנים, הכוללת בין היתר:


  • הרואין.

  • אל אס די (LSD).

  • קריסטל מת.

  • מורפיום.

  • אקסטזי.

  • קוקאין.

  • מריחואנה.


חשוב לציין כי פקודת הסמים אינה עורכת הבחנה בין סמים "קשים" ו"קלים". כל שימוש בסוג כלשהו של סם, כולל סמים רפואיים כגון מריחואנה רפואית, אסור על פי חוק במהלך נהיגה.


מתי לשוטר מותר לעצור נהג בחשד לנהיגה תחת השפעת סמים?

עצירת נהג בחשד לנהיגה תחת השפעת סמים כפופה למגבלות מחמירות יותר מאשר במקרים של נהיגה בשכרות או תחת השפעת אלכוהול. כך, כשמדובר באלכוהול - שוטר רשאי לעצור ולבדוק כל נהג ללא חשד סביר. לעומת זאת, הדבר שונה לגבי סמים. במקרה של חשד לנהיגה תחת השפעת סמים שוטר מוסמך לבדוק נהג רק בשני תרחישים ספציפיים:

  1. התרחיש הראשון - כאשר המשטרה מחזיקה במידע מודיעיני אמין המצביע על כך שהנהג נוהג תחת השפעת סמים.

  2. התרחיש השני - כאשר התנהגות הנהג בזמן הנהיגה או לאחר עצירתו מעוררת חשד סביר לשימוש בסמים.


בדיקות שמתבצעות לצורך הוכחת נהיגה תחת השפעת סמים

לאחר שיש לשוטר יסוד סביר לחשד לנהיגה תחת השפעת סמים, השוטר מוסמך לדרוש מהנהג דגימת שתן או דם לשם בדיקת הימצאות סוג וכמות הסם בגופו.

  • בדיקת השתן - מתבצעת באמצעות מסירת דגימה במבחנה במקום מוצנע ואינה מחייבת ביצוע בתחנת משטרה או מוסד רפואי.

  • בדיקת דם - נערכת בעיקר במקרי תאונות דרכים כשהנהג החשוד מאושפז ומתבצעת על ידי צוות רפואי מוסמך.

 

סירוב לביצוע בדיקת סמים

חשוב להדגיש כי קיימת חובה חוקית למסור דגימה לפי דרישת השוטר וסירוב או הכשלת הבדיקה עלולים להוביל לכתב אישום על סירוב להיבדק שדינו כנהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול.


מה העונש על נהיגה תחת השפעת סמים?

עבירה של נהיגה בהשפעת סמים מצויה בפקודת התעבורה. מבחינה מעשית, נהיגה תחת השפעת סמים נכנסת תחת הגדרת נהיגה בשכרות, כאשר העונש המינימלי בגין עבירה זו הוא פסילת רישיון למשך תקופה של שנתיים. כמו כן, נהג שהורשע בעבירת סמים ונפסל רישיונו יידרש לעבור מחדש את מבחני הנהיגה - מבחן עיוני (תאוריה) ומעשי (טסט). בנוסף, העונשים האפשריים כוללים מאסר, עבודות שירות, קנס ומאסר על תנאי.


מה העונש על עבירה חוזרת?

במקרה של עבירה חוזרת, כלומר אם הנאשם ביצע את העבירה ובשנה שחלפה נתפס כבר שהוא נוהג תחת השפעת סמים, הענישה מחמירה יותר:

  1. פסילת רישיון למינימום ארבע שנים.

  2. אפשרות למאסר בפועל.

  3. ענישה נלווית: מאסר על תנאי, קנס.


מדוע עבירה של נהיגה תחת השפעת סמים חמורה כל כך?

הסיבה לכך שבתי המשפט מחמירים בנהיגה תחת השפעת סמים, נעוצה בכך ששימוש בסמים משפיע באופן ישיר על יכולותיו החושיות והקוגניטיביות של הנהג. דבר אשר מוביל לריבוי תאונות דרכים, לעתים אף תאונות דרכים קטלניות. יתרה מכך, מחקרים שבחנו את השפעות השימוש בסמים על הנהיגה הראו עלייה משמעותית בפגיעה ביכולת הריכוז וזמן התגובה של נהגים שצרכו סמים.

 

מה  ההבדל בין נהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעת סמים?

למרות שפקודת התעבורה מסדירה את שתי העבירות יחד, ישנם הבדלים משמעותיים:

  1. רף מותר: בעוד שנהיגה תחת השפעת סם מסוכן אסורה באופן גורף בלא קשר לכמות הסם, בנהיגה תחת השפעת אלכוהול קיים רף מותר של עד 290 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. 

  2. שיטת הבדיקה: בדיקת האלכוהול ("בדיקת ינשוף") נחשבת לשגרתית, בעוד בדיקת סמים מסוכנים תיעשה רק כאשר ישנו חשד סביר לשימוש.


נהיגה תחת השפעת סמים וקנאביס רפואי - האם מותר?

למרות שישנם נהגים בעלי רישיון שימוש בקנאביס למטרות רפואיות, הם עדיין חשופים לסכנת שלילת רישיון אם ייתפסו בנהיגה תחת השפעת הסם. שכן, המצב המשפטי כיום הוא מורכב והמחוקק טרם נתן את דעתו בנושא, כפי שהיינו רוצים שיקרה. חשוב להדגיש, כי ביום 13.3.2009 הורה בית המשפט המחוזי בחיפה על ביטול כתב אישום שהוגש כנגד אדם תומר שכטר וזאת במסגרת עפ"ת 37990-01-19 מדינת ישראל נ' תומר שכטר. תיק זה, עסק בנהג בעל רישיון חוקי לצריכת קנאביס רפואי בשם תומר שכטר שהוגש נגדו כתב אישום בגין נהיגה תחת השפעת סם בית המשפט לתעבורה הורה על ביטול כתב האישום נגדו המדינה ערערה על פסק דין זה בפני בית המשפט המחוזי אולם הערעור נדחה מהטעם של הגנה מן הצדק מאחר שהמדינה לא הציגה נוהל או הנחיות שקובעות באילו נסיבות יוגשו כתבי אישום בגין נהיגה תחת השפעת סם כנגד נהגים בעלי רישיון שימוש בקנאביס רפואי. בעקבות זאת הודיעה המשטרה שהיא תפסיק באופן זמני לתת דו"חות בגין נהיגה תחת השפעת סם לנהגים שיש להם רישיון לצריכת קנאביס רפואי וזאת עד לגיבוש מדיניות אכיפה חדשה בנושא זה. נכון למועד כתיבת שורות אלה, בשנת 2024 החוק היבש אמנם אוסר על נהיגה לאחר שימוש בקנאביס רפואי גם למי שיש לו רישיון חוקי לצריכתו, אולם בפועל המשטרה איננה נותנת דו"חות בגין נהיגה כזו וזאת עד לאחר שתגובש מדיניות אכיפה חדשה בנושא זה.


אפשרות לזיכוי במקרים מסוימים

בתי המשפט עשויים לזכות נאשמים בעבירה של נהיגה תחת השפעת סמים במספר מקרים ונסיבות שונות. אחת הסיבות המרכזיות לזיכוי היא כאשר קיים פגם מהותי בהליך החקירה או בראיות שהוצגו נגד הנאשם. לדוגמה אם נמצא כי הבדיקה לאיתור סמים בוצעה ללא חשד סביר מצד השוטר או כאשר הודאת הנאשם נגבתה ללא שהוזהר בדבר זכויותיו (זכות השתיקה והזכות להתייעץ עם עורך דין לפני החקירה), במצבים כאלה בית המשפט עשוי לפסול את ההודאה ואף לזכות את הנאשם.


מה לעשות אם נעצרתם בחשד לנהיגה תחת השפעת סמים?

נהיגה תחת השפעת סמים היא עבירה חמורה הגוררת עמה ענישה משמעותית. חשוב להדגיש, כי מדובר בעבירה שבצדה עונש מינימום של שנתיים פסילה, לצד קנסות גבוהים ולעתים אף עונשי מאסר. לכן, אם נעצרתם בחשד לנהיגה תחת השפעת סם, הדבר החשוב ביותר שעליכם לעשות הוא ליצור קשר עם עורך דין תעבורה מנוסה, לקבלת ייעוץ לפני חקירה. חשוב להדגיש, כי שיחת ייעוץ עם עורך דין מטעמכם, לא תגביר את החשד נגדכם. שיחת ייעוץ לפני חקירה – עשויה לשפר את המצב המשפטי מן הקצה אל הקצה.  

בהמשך לכך, וככל שיוגש נגדכם כתב אישום לבית המשפט לתעבורה בגין נהיגה תחת השפעת סמים, חשוב לשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה. הבנת החוק, הפסיקה וההליכים המשפטיים הכרוכים בעבירה זו היא קריטית להקלה ברוע הגזרה וקיצור תקופת הפסילה. לכן, אם נתפסתם נוהגים בשכרות, עליכם לפנות בהקדם לעורך דין תעבורה מנוסה. ביכולתו של עורך דין תעבורה מיומן לבחון את חומרי החקירה בעין משפטית, לאתר כשלים בחומרי הראיות ולהשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורכם. אם עוכבת על ידי שוטר או קיבלת הזמנה לדין בגין עבירת נהיגה תחת השפעת סמים, פנה להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981, או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר.

Comments


-לקוחות ממליצים-
bottom of page