top of page
background
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייצוג בדיני תעבורה בפריסה ארצית
עורך דין תעבורה ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עו"ד תעבורה ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג בתיקי תעבורה

לקריאה נוספת

עבירת רמזור אדום


עבירת רמזור אדום
עבירת רמזור אדום

עבירת רמזור אדום היא אחת העבירות המסוכנות ביותר בכבישי ישראל. כבר מגיל צעיר אנו לומדים את חשיבות הציות לרמזור, אך למרבה הצער, עדיין ישנם נהגים אשר בשוגג חוצים צמתים ברמזור אדום במקרה הטוב, או מתעלמים מהוראות הרמזור במקרה הרע. על כל פנים, בשני המצבים מדובר בעבירה חמורה המסכנת את משתמשי את נהג הרכב ומשתמשי הדרך. בכתבה הבאה, עורך דין ברוך גדע סוקר את ההיבטים המשפטיים הקשורים לעבירה זו מהגדרתה דרך השלכותיה המשפטיות והעונש.


עבירת רמזור אדום – מה אומר החוק?

עבירת רמזור אדום מתרחשת כאשר נהג חוצה את קו העצירה בצומת בעת שהרמזור מורה על אור אדום. חשוב לציין כי גם כניסה לצומת באור צהוב, כאשר ניתן היה לעצור בבטחה, עשויה להיחשב כעבירת רמזור אדום.

עבירת נהיגה באור אדום הינה נגזרת של תקנה 22 לתקנות התעבורה, לפיו עובר דרך חייב לקיים את ההוראות הניתנות בתמרור. בהקשר זה, "תמרור" מוגדר בתקנות התעבורה כך:

"כל סימון, אות או איתות לרבות רמזור, שקבעה רשות התימרור המרכזית ואשר הוצב או סומן על פי הסמכה או על פי הוראה מאת רשות תימרור כדי להסדיר את התנועה בדרכים או כדי להזהיר או להדריך עוברי דרך"; 

להלן לשון תקנה 22 לתקנות התעבורה:

 "(א)  עובר דרך חייב לקיים את ההוראות הניתנות בתמרור, אולם תהיה הגנה טובה לנאשם אם יוכיח שהתמרור הוצב, סומן או נקבע שלא כדין.
(ב)  האותות הניתנים על ידי רמזור, למעט אור צהוב מהבהב, יהיו עדיפים על כל תמרור הקובע מתן זכות קדימה".

חומרת עבירת רמזור אדום והסכנות הנלוות לה

חציית צומת ברמזור אדום מהווה סכנה מיידית לכל משתמשי הדרך. הסיכון לתאונות חזיתיות או צדיות, שהן מהקטלניות ביותר, גבוה במיוחד.  לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, תאונות הקשורות לאי-ציות לרמזור אדום מהוות אחוז משמעותי מכלל התאונות הקטלניות בצמתים, כאשר בשנים האחרונות, נרשמה עלייה במספר העבירות מסוג זה, דבר המדגיש את הצורך בהגברת האכיפה.


עבירת רמזור אדום ואמצעי האכיפה

כאמור, לאור ההשלכות ההרסניות הגלומות בעבירה זו, משטרת ישראל נוקטת באמצעי אכיפה שונים לצורך העמדתם של מבצעי העבירה לדין. כך, אכיפת עבירות רמזור אדום מתבצעת במספר דרכים:

 

  1. מיקוד שוטרי תנועה במבצעי העבירה: במקרה כזה, זיהוי העבירה באופן ישיר על ידי שוטר, כאשר השוטר מחויב לערוך דו"ח מפורט הכולל את כל פרטי האירוע.   

  2. מצלמות רמזור אדום: מערכות צילום אוטומטיות מסוג א'3, המצלמות רכבים החוצים את הצומת באור אדום. המצלמות פועלות באמצעות שדה מגנטי בכביש, והן מופעלות באופן אוטומטי כשנייה לאחר שמתחלף האור לאדום ומבצעות שני צילומים: הראשון בעת חציית קו העצירה, והשני כשנייה לאחר מכן.


מה העונש על עבירת רמזור אדום?

בעוד שבעבר, העונש על רמזור אדום היה הזמנה לדין לצד פסילה מנהלית, כיום, העונש על רמזור אדום (שלא בנסיבות מחמירות) הנו קנס כספי בסך 1,500 ₪ וכן 10 נקודות משרד הרישוי. חשוב לציין, כי צבירת נקודות עלולה להוביל לפסילת רישיון או לחיוב בקורסי נהיגה מונעת. יחד עם זאת, ישנם מצבים שבהם נהג יחצה צומת ברמזור אדום ויפסל מנהלית באופן מיידי וכן יקבל הזמנה לדין, כפי שיפורט בהמשך.


עבירת רמזור אדום תוך הפרעה או סיכון בצומת

כאשר נהג חוצה רמזור אדום תוך סיכון או הפרעה למשתמשי דרך אחרים, העונש כולל: זימון לבית משפט, פסילת רישיון נהיגה מנהלית ל-30 במקום ולעתים רכבו יושבת למשך 30 ימים.


עבירת רמזור אדום כאשר ישנה נוכחות רכב אחר בצומת

 אם נמצא רכב אחר בצומת בעת חציית הרמזור האדום, גם ללא הפרעה או סיכון ישיר, העונש זהה, קרי: זימון לבית משפט, פסילת רישיון נהיגה מנהלית ל-30 ימים והשבתת הרכב ל-30 ימים.


עבירה חוזרת

נהג בעל הרשעה קודמת בעבירת רמזור אדום ב-3 השנים האחרונות, יקבל את אותו העונש, ללא קשר לנסיבות ביצוע העבירה, כלומר: זימון לבית משפט, פסילת רישיון נהיגה מנהלית ל-30 ימים והשבתת הרכב ל-30 ימים.

חשוב לציין כי בכל המקרים הללו, הענישה כוללת זימון לבית משפט, דבר העלול להוביל לעונשים נוספים בהתאם לשיקול דעת השופט.


עבירת רמזור אדום נהג חדש

בדומה לעבירות אחרות, התייחסות המחוקק ובתי המשפט כלפי נהגים חדשים המבצעים עבירת רמזור אדום מחמירה יותר. נהג חדש אשר יורשע בעבירה זו צפוי לעונשים הבאים:

 

  • הארכת תקופת "נהג חדש" בשנתיים נוספות.

  • חובת מעבר מבחן תיאוריה מחדש.

  • במקרה של פסילה מעל 3 חודשים - חובת מעבר טסט מעשי.

 

הרציונל מאחורי החמרה זו הוא להדגיש את חשיבות הציות לחוקי התנועה בקרב נהגים חסרי ניסיון ולעודד נהיגה זהירה יותר.


חשיבות איכות הייצוג המשפטי בעת קבלת דוח על נהיגה ברמזור אדום

למרות חומרת העבירה, באפשרותו של עורך דין תעבורה מנוסה להביא להקלה בענישה. ניתוח חומר הראיות, בדיקת תקינות הרמזור ומיקומו, בדיקת איכות התמונות ואמינות המערכת בצירוף נסיבות אישיות של הנהג – כל אלה עשויים להביא להקלה בענישה ולכל הפחות להביא לביטול הנקודות.


נתפסת נוהג באור אדום? קיבלת דוח ממצלמה בגין חציית צומת ברמזור אדום? זה הזמן לפנות לעורך דין תעבורה מנוסה!

אם קיבלת דוח על עבירת נהיגה באור אדום, אזי באפשרותך לשלם את הדוח או להגיש בקשה להישפט בתוך 90 ימים. זכור! תשלום הדוח מהווה הודאה באשמה וצבירת 10 נקודות שיצטברו לנקודות שקיימות לחובתך, אם אלה קיימות. לכן, המלצתי היא לא לשלם טרם היוועצות עם עו"ד תעבורה. אם קיבלת הזמנה לדין, אזי בשל חומרת העבירה וההשלכות הכבדות, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה בדיני תעבורה. באפשרותו של עורך דין תעבורה, לבחון ולנתח את חומר הראיות, לאתר כשלים ראייתיים ובכך להביא להקלה בענישה.  אם יש לך שאלה הקשורה בנהיגה באור אדום ואתה זקוק לייצוג משפטי, פנה להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981  או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר. 

Comments


-לקוחות ממליצים-
bottom of page