top of page
background
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייצוג בדיני תעבורה בפריסה ארצית
עורך דין תעבורה ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עו"ד תעבורה ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג בתיקי תעבורה

לקריאה נוספת

עקיפה מימין


עקיפה מימין
עקיפה מימין

עבירת עקיפה מימין היא אחת מן העבירות הראשונות שלומדים במסגרת שיעורי הנהיגה. אף על פי כן, עדיין מדובר באחת מעבירות התנועה הנפוצות בכבישי ישראל. באופן כללי, ניתן לומר כי עבירה של עקיפה מימין אינה נמנית מבין עבירות התעבורה החמורות. יחד עם זאת, לעתים עבירה זו מהווה כגורם המרכזי לקרות תאונות דרכים קטלניות. בכתבה הבאה, עורך דין תעבורה ברוך גדע מסביר אודות העבירה, הגדרתה בחוק, הסיכונים הנלווים לה וכמובן העונש.


עקיפה מימין – מהי?

עקיפה מימין מתרחשת כאשר נהג עוקף רכב אחר מצדו הימני, במקום מצד שמאל כפי שנדרש בחוק. הסיבה העיקרית לאיסור היא שדה הראייה המוגבל, המעלה משמעותית את הסיכון לתאונות, כפי שיפורט בהמשך. עבירה של עקיפה מימין מעוגנת בתקנה 47(א) לתקנות התעבורה, בזו הלשון:

"נוהג רכב לא יעקוף בכביש רכב אחר, בין שהוא באותו נתיב-נסיעה ובין אם לאו, אלא מצדו השמאלי".

על אף האמור, ישנם מצבים בהם העקיפה מימין מותרת, כפי שנסביר בהמשך.


הסכנות הטמונות בעקיפה מימין

  1. שדה ראייה מצומצם: לנהג הנעקף קשה יותר לראות רכב המגיע מימין.

  2. הפתעה: נהגים אינם מצפים לרכב שיעקוף אותם מימין, מה שעלול לגרום לתגובות פתע מסוכנות. כפועל יוצא מכך, בשל גורם ההפתעה גם זמן התגובה של הנהגים מתקצר.

  3. סיכון מוגבר לרוכבי אופניים והולכי רגל: עקיפה מימין מסכנת במיוחד משתמשי דרך פגיעים אלה.


מתי מותר לבצע עקיפה מימין?

למרות האיסור הכללי, המחוקק הגדיר בתקנה 47, מספר מצבים בהם עקיפה מימין מותרת, כך למשל: 

  • בעת  פנייה שמאלה: כאשר הרכב הנעקף נמצא בנתיב לפנייה שמאלה או מאותת לפנות שמאלה, לרכב העוקף מותר לעקוף מימין ובכך "לחלוף על פניו".

  • בכביש חד-סטרי: בפנייה שמאלה לכביש חד-סטרי או כביש עם מספר נתיבים לכל כיוון, עד שהרכב הנעקף משלים את פנייתו לנתיב השמאלי.

  • נתיב תחבורה ציבורית: כאשר הנהג העוקף נוסע בנתיב המיועד לתחבורה ציבורית.

  • נתיב לפנייה ימינה: כאשר הנהג העוקף נוסע בנתיב המיועד לפנייה ימינה בלבד.

  • עומס תנועה: בכביש חד-סטרי עם שני נתיבים או יותר, כאשר יש עומס תנועה בכל הנתיבים.

 

חשוב להדגיש כי גם במקרים אלו, על הנהג לנקוט משנה זהירות ולוודא שהעקיפה מתבצעת באופן בטוח.


מה העונש על עקיפה מימין? 

למרות שעקיפה מימין נחשבת לעבירה "קלה" יחסית בהשוואה לעבירות תנועה אחרות כמו נהיגה בשכרות או אי-ציות לרמזור אדום, העונשים הקבוע בצדה כולל נקודות משרד הרישוי. כך, העונש על עקיפה מימין הנו קנס בסך 250 ₪ וכן צבירה של 4 נקודות.

 

הענישה במקרים חמורים יותר

במקרים בהם עקיפה מימין גורמת לתאונת דרכים או מסכנת חיים באופן ממשי, העונשים עשויים להיות חמורים הרבה יותר. חשוב לציין, כי במקרים כאלה, לרוב, המדינה מגישה כתבי אישום בגין תאונת דרכים, כאשר עבירת עקיפה מימין הינה עבירה נלווית לסעיפי חיקוק חמורים יותר. לאור זאת, כאשר מדברים על כתבי אישום כלפי נהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים, הענישה אף היא בהתאם. לרוב, מדובר בשלילת רישיון נהיגה לתקופה ממושכת, עונש מאסר או עבודות שירות (במקרים של פגיעה בגוף ובנפש), תשלום פיצוי וקנס כספי.


קיבלתם דו"ח על עקיפה מימין? חשוב לפעול בתבונה

עבירת עקיפה מימין כוללת שני סוגי דוחות:

  1. דוח מסוג ברירת משפט.

  2. דוח מסוג הזמנה לדין.

 

במקרה הראשון, כלומר כאשר מדובר בדוח מסוג ברירת משפט – ניתן לשלם את הדוח או להגיש בקשה להישפט. אם בחרתם לשלם, אזי יש לשלם את הדוח בתוך 90 ימים, שכן כעבור פרק זמן זה הדוח צובר ריבית פיגורים בסך 50%. כאן המקום לציין, כי תשלום הקנס על ידכם תיחשב כהודאה בביצוע עבירה וימנע אפשרות עתידית להישפט.


האם אפשר להמיר דוח על עקיפה מימין באזהרה?

לא. בניגוד לעבירות תנועה מסוימות, כאשר מדובר בעבירה של עקיפה מימין לא ניתן להמיר את הדו"ח באזהרה. 


קיבלת דוח או הזמנה לדין בגין עבירה של עקיפה מימין? צור קשר כעת עם עורך דין תעבורה מנוסה

כאמור, אם קיבלת דוח על עקיפה מימין, אזי באפשרותך לשלם את הדוח או להגיש בקשה להישפט, כאשר את הבקשה יש להגיש בתוך 90 ימים. חשוב לזכור, כי תשלום הדוח מהווה הודאה באשמה ומלבד תשלום הקנס, תצבור לחובתך 4 נקודות. לכן, המלצתי היא לא לשלם את הדוח טרם היוועצות עם עו"ד העוסק בדיני תעבורה. אם קיבלת הזמנה לדין בגין עבירת עקיפה, אזי בשל חומרת העבירה וההשלכות הכבדות, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה בדיני תעבורה. ביכולתו של עורך דין תעבורה, לבחון ולנתח את חומר הראיות, לאתר כשלים ראייתיים ובכך להביא להקלה משמעותית בענישה.  

כמי שעוסק בתחום התעבורה זה שנים רבות, אוכל להגיד כי תמיד ישנם כשלים ראייתיים בדוח. בין היתר היעדר תיעוד למיקום השוטר ואופן תיעוד העבירה, שמירת קשר העין של השוטר עם הרכב, צפיפיות התנועה בנתיבים השונים, תנאי הראות בכביש ועוד. ניתוח מקצועי שכזה, עשוי להביא להפחתה בענישה ואף להביא לזיכוי. לכן, אם קיבלת דוח על עבירה של עקיפה מימין -  פנה כעת להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981 או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר. 

留言


-לקוחות ממליצים-
bottom of page