top of page
background
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייצוג בדיני תעבורה בפריסה ארצית
עורך דין תעבורה ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עו"ד תעבורה ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג בתיקי תעבורה

לקריאה נוספת

שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה


שימוש בטלפון בזמן נהיגה
שימוש בטלפון בזמן נהיגה

בעידן הדיגיטלי שבו אנו חיים, הטלפון הנייד הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו. מסרונים, הודעות ועדכוני "פוש" המופיעים תדיר על צג המכשיר - מפתים נהגים רבים לבצע שימוש בטלפון הנייד בזמן הנהיגה. מלבד העובדה שמדובר בעבירת ברירת משפט שבצדה קנס של 1,000 ₪ ו-8 נקודות, הרי שהשימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה מהווה סכנה ממשית לבטיחות בדרכים. במאמר זה נסקור את החוק הישראלי בנוגע לשימוש בזמן נהיגה מסכן את נהג הרכב ואת משתמשי הדרך. בכתבה הבאה, עורך דין ברוך גדע מסביר מה העונש הצפוי וכיצד יש לפעול אם קיבלת דוח בגין שימוש בטלפון בזמן נהיגה.


שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה – לשון החוק

תקנה 28(ב)(1) לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961, קובעת איסור על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה. להלן לשון החוק:

 

"(ב)(1)   בעת שהרכב בתנועה, הנוהג ברכב –
(א)   לא יאחז בטלפון קבוע או נייד, ולא ישתמש בהם ברכב אלא באמצעות דיבורית;
(ב)   לא ישלח או יקרא מסרון (s.m.s);
(2)   בתקנת משנה זו –
"דיבורית" - התקן המאפשר שימוש בטלפון בלא אחיזה בו ובלבד שאם ההתקן מצוי בטלפון, הטלפון יונח ברכב באופן יציב המונע את נפילתו;
"טלפון" - מכשיר המיועד לתקשורת אשר קיימים בו לחצנים לחיוג".

 

כפי שניתן לראות, חל איסור מוחלט:

- לאחוז בטלפון נייד

- לדבר בטלפון הנייד ללא דיבורית

- להקליד או לקרוא מסרונים – הדבר אסור בכל מקרה. בין אם הטלפון הנייד מונח בהתקן כלשהו ובין אם לאו.  

- להשתמש ביישומי הטלפון הנייד


חשוב להדגיש, כי האיסור חל על הנהג כאשר הרכב בתנועה. מכאן, שאם קיבלת דוח כאשר הרכב היה בעת עצירה, למשל ברמזור אדום – הרי שהדבר מנוגד למדיניות אגף התנועה לפיה, אין לאכוף שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה מקום בו הרכב היה בעצירה. לפיכך, במקרים מסוג אלה מומלץ לפנות לעורך דין תעבורה על מנת לבטל את הדוח או להביא לביטול נקודות התעבורה.


שימוש בטלפון נייד ברמזור אדום או בפקק תנועה

בפסיקת בתי המשפט, קיימת דעות מנוגדות בנוגע לחוקיות השימוש בטלפון נייד כאשר הרכב עומד ברמזור אדום או בפקק תנועה. חוסר אחידות בפסיקה, משקפת פרשנויות שונות של לשון החוק ומטרתו.

  1. גישה מקלה: חלק מהשופטים מפרשים את החוק באופן מילולי ומדויק. הם טוענים כי המחוקק ציין במפורש שהאיסור חל כאשר "הרכב בתנועה". לפיכך, כאשר הרכב עומד לחלוטין - בין אם ברמזור אדום או בפקק תנועה - השימוש בטלפון נייד אינו מפר את החוק. גישה זו מדגישה את חשיבות הדיוק בניסוח החוק ואת העיקרון שאין להרחיב איסורים מעבר למה שנקבע במפורש.

  2. גישה מחמירה: לעומתם, שופטים אחרים מאמצים פרשנות רחבה יותר של החוק. הם רואים בעצירה ברמזור או בפקק חלק בלתי נפרד מתהליך הנהיגה. לטענתם, גם כאשר הרכב עומד, הנהג עדיין נדרש לערנות מלאה ומוכנות להמשך הנסיעה. לפי גישה זו, השימוש בטלפון נייד בכל שלב של הנהיגה, כולל עצירות זמניות, מנוגד לרוח החוק ולמטרתו - הגברת הבטיחות בדרכים.


מבולבלים? הימנעו מסיכונים מיותרים!

היעדר אחידות בפסיקה יוצר אי-ודאות משפטית. נהגים עלולים למצוא את עצמם במצב שבו התנהגות זהה תיחשב חוקית בפני שופט אחד ובלתי חוקית בפני שופט אחר. מצב זה מדגיש את הצורך בהבהרה חקיקתית או בהלכה מחייבת מבית המשפט העליון. לכן, לאור המחלוקת המשפטית, מומלץ לנהגים לנקוט במשנה זהירות ולהימנע משימוש בטלפון הנייד בעת השימוש ברכב.


מתי מותר להשתמש בטלפון נייד ברכב?

השימוש המותר בטלפון נייד בעת נהיגה מוגבל ל:

  1. שימוש בדיבורית חיצונית (מחוברת למערכת הרכב).

  2. שימוש בדיבורית מובנית במכשיר ("ספיקר").

  3. כשהרכב חונה ומנועו דומם.


חשוב לציין: בעת שימוש בטלפון הנייד באמצעות "ספיקר", אסור להחזיק את הטלפון ביד, אלא יש להניחו בנקודת עגינה יציבה.


מה העונש על שימוש בטלפון נייד בנהיגה

העונש על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה הנו קנס 1,000 ו-8 נקודות תעבורה.


אמצעי אכיפה מתקדמים לצורך אכיפת העבירה

היות שהשימוש בטלפונים הניידים בזמן נהיגה הפך להיות "מכת מדינה", בשנים האחרונות, משטרת ישראל משקיעה משאבים רבים באכיפת העבירה ומשתמשת באמצעים טכנולוגיים מתקדמים לתפיסת נהגים, בין היתר:

  1. התקנות מצלמות דרך ברזולוציה גבוהה.

  2. שימוש במצלמות סטילס המסוגלת לתעד עבירות ממרחק רב.


קיבלתם דוח על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה? מומלץ שלא להקל בכך ראש ולפנות לעורך דין תעבורה מנוסה

זכרו! אין שיחת טלפון או הודעה ששווה את הסיכון. לכן, המלצתנו הראשונה היא שנהגו בבטחה!

יחד עם זאת, אם כבר קיבלתם דוח בגין שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה, באפשרותכם לשלם את הדוח או להגיש בקשה להישפט. שימו לב! אם בכוונתכם להישפט, אזי לרשותכם 90 ימים בלבד לצורך הגשת הבקשה. על כל פנים, מומלץ שלא לצבור נקודות ולהגיש בקשה להישפט במועד באמצעות עורך דין תעבורה מנוסה. באפשרותו של עורך דין תעבורה, לבחון את הדוח בעין משפטית, לאתר כשלים ראייתיים ובכך להביא לביטול הנקודות, דבר אשר ימנע את שלילת הרישיון בעתיד ככל שתצבור נקודות נוספות לחובתך או במצב בו יש לחובתך נקודות תקפות מהעבר. אם קיבלת דוח על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה,  פנה להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981, או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר. 


Comments


-לקוחות ממליצים-
bottom of page